tisdag, juli 17

Endera har vi reklam eller så har vi diktatur?

Att reklamen är ständigt närvarande är något som vi har vant oss vid. Den smyger sig liksom in i allt fler av samhällets sfärer. Ibland är reklamen ärlig uppenbar och andra gånger nästlar sig reklambudskapet in mellan raderna i de mest oväntade sammanhang.


Ett budskap kan enkelt anpassas efter den kundmålgrupp som reklammakaren önskar nå. Mediet som budskapet sänds ut igenom likaså. Käcka slogans, lockande bilder och anpassade budskap hjälper till att skapa de känslor och tankar som vi förknippar med en produkt.

Nyligen presenterades en opinionsundersökning som visade att vi svenskar tycker allt sämre om reklam. Bara 18 procent är positiva till reklam idag, jämfört med 44 procent för sju år sedan. Hela 84 procent av de tillfrågade säger sig ogilla reklam i mobiltelefonen och därefter är TV-reklam och radioreklam de minst omtyckta reklamslagen.

Resultatet av den aktuella undersökningen fick intresseorganisationen Sveriges annonsörer att gå i taket. Eller hur ska man annars tolka deras förorättade kampanj med utlottning av resor till det reklamfria Nordkorea? Som att svenskarna minsann skulle komma på bättre tankar om de fick se hur mycket sämre och tristare det är i Kim Jong-Uns enpartistat. På kampanjhemsidan berättas det om hur reklamen är en förutsättning för demokrati, yttrandefrihet och välstånd. Ett tonläge så högt att det inte lämnar någon som helst marginal för ironiska överdrifter med budskapet. Ett budskap som är lika märkligt som det är tydligt; endera har vi reklam eller så har vi diktatur.

Man kan tycka att Sveriges Annonsörer borde fundera över varför så många svenskar uppger sig vara reklamtrötta istället för att anklaga oss för att vilja ha det som i Nordkorea. Det är naturligt att konsumenter har synpunkter på reklamens innehåll, tilltal och placering.

I juni föreslog regeringen att TV ska få börja göra reklamavbrott som är kortare än en minut under direktsända idrottsevenemang. Tidigare har sådana reklamavbrott behövt vara minst en minut och därför begränsats till de längre pauserna i en match. Nu blir det istället fritt fram för reklam mitt i och där det är som mest spännande, exempelvis mellan straffarna i en avgörande straffläggning. Sponsorer och annonsörer kan därmed få köpa den plats som de helst vill ha. Men alla vi som såg TV4:s sändningar från fotbolls-EM fasar för en utveckling mot ännu fler reklamavbrott och studiosändningar som är anpassade efter dessa avbrott…

Det är inte svårt att förstå att företag vill göra reklam på så många ställen som möjligt. I TV och radio, på internet och i tidningsannonser. Trots allt bygger vår uppfattning om en produkt till stor del på marknadsföringen. Förnuftet vet att affärskedjans egna märke är lika bra som det mer högprofilerade alternativet, men ändå dras vi till den vara som har mest lockande förpackning, stört plats i vårt medvetande och det högsta jämförelsepriset.

Mer eller mindre skicklig marknadsföring finns ständigt närvarande omkring oss. Därför är det inte underligt att allt fler svenskar tycker allt sämre om reklam. Det underliga är att annonsörernas branschorganisation inte tycks särskilt intresserade av att ta reda på vad i reklamen det är som gör svenskarna reklamtrötta.

EVA ÄLANDER
Dagens ledare i LjP och Söderhamnskuriren

Inga kommentarer: